در ماه جولای چندین نفر چند روز کنار هم در سومین نشست سالانهٔ توسعه‌دهندگان تیلز می‌گذرانند. این نشست فرصتی عالی برای نشست‌های هک دیوانه‌وار و نیز بحث در مورد مسیر ما و چگونگی آن بود.

بحث‌ها

ما بیشتر در مورد رشد پروژه صحبت کردیم: با توجه به تعداد روزافزون کاربران و چرخهٔ انتشار بسیار کوتاه ما، قابل نگهداری و قابل توسعه نگاه داشتن این پروژه در میان‌مدت و بلندمدت کار دشواری است.

نظر ما در مورد این مساله ابتدا در نقشهٔ راه به‌روزشده ما منعکس شده: ما حالا تصویر بهتری از کارهایی که می‌خواهیم در نسخه‌های اصلی بعدی انجام بدهیم داریم: نسخه‌های ۱٫۰، ۱٫۱ و ۲٫۰ حالا به خوبی تعریف شده‌اند و حتی آن‌قدر شجاع بودیم که اهداف پیش‌نویس نسخهٔ ۳٫۰ را مشخص کنیم.

یک جنبهٔ کلیدی دیگر این موضوع نیاز ما به آسان‌تر کردن کمک به تیلز بود. ما فهرستی از تغییراتی نوشتیم که می‌توانند در این راه کمک کنند، به خصوص در مورد تارنما. ما همچنین حوزه‌هایی مشخص کرده‌ایم که حضور چند فرد کمک‌کنندهٔ متعهد به آن‌ها بیشترین کمک را می‌کند. درخواست‌های مورد نظرمان برای کمک را در چند ماه آینده منتشر خواهیم کرد.

همچنین کانال‌های ارتباطی خود را بازطراحی کرده‌ایم تا همکاری افراد جدید آسان‌تر شود، بتوان حجم بیشتری از کار به اشتراک گذاشت و بتوان پشتیبانی از کاربر را بهتر ارائه داد. به طور خلاصه:

  • فهرست‌های رایانامه‌ٔ ما این روزها بسیار شلوغ هستند. این کار ممکن است باعث شود افراد از خواندن آن‌ها سر باز بزنند. بنابراین دو فهرست رایانامهٔ تخصصی ایجاد کردیم: یک فهرست خصوصی رمزگذاری‌شده برای دریافت گزارش ایرادها و یک فهرست عمومی برای پشتیبانی از کاربر.
  • یک فهرست بزرگ‌تر پرسش‌های متداول خواهیم داشت: این فهرست ابزاری برای حل مشکلات خود است و باید باعث کاهش تکراری بودن کار پشتیبانی شود.
  • در چند ماه آینده همهٔ این مسائل را ارزیابی کرده و در مورد پشتیبانی آنلاین که در حال حاضر به تعویق افتاده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

با این حال فهرست رایانامهٔ tails-dev کانال اصلی ارتباط ما برای بحث در مورد توسعه و خود پروژه باقی خواهد ماند.

این نشست به ما فرصتی برای ارزیابی و بازتعریف روند داد که چند سال پیش تعیین کرده بودیم، مانند تقویم مبتنی بر زمان به‌روزرسانی‌های و سیاست رسمی ادغام ما.

آزمایش نشست‌های عمومی توسعه گسترش یافته و به شکل نشست‌های اهداف در دسترس ادامه پیدا خواهد کرد. این جلسات برای بهتر کردن تیلز بسیار سودمند هستند و ما از ملحق شدن افراد جدید به این نشست‌ها خوشحال می‌شویم. امیدواریم در آینده بیشتر از این‌ها ببینیم: این نشست‌ها زمانی عالی برای آغاز به کمک به تیلز هستند!

هک

ساعت‌ها ملاقات بخشی ضروری از نشست ما بوده‌اند، اما زمان خوبی را نیز به فعالیت‌های عملی اختصاص دادیم. خوشبختانه جای پیشرفت و بهبود بسیاری در تیلز وجود دارد و هیچ‌گاه بیکار نماندیم.

بزرگ‌ترین تغییرفنی که در نشست رخ داد احتمالاً کوچ به ردماین برای مدیریت کارها و برنامه‌ها بود. در حال حاضر هنوز از تمام ظرفیت‌های ردماین استفاده نمی‌کنیم، اما تا همین حالا کارها بسیار منظم‌تر از قبل به نظر می‌رسند. امیدواریم این کار باعث فعال شدن بیشتر دیگران شود! باید از رایزآپ به خاطر میزبانی ردماین خود تشکر بسیار کنیم. در خاطر داشته باشید که برای بلوپرینت‌ها همچنان از ikiwiki استفاده خواهیم کرد.

به لطف ردماین شروع به طبقه‌بندی کارها از چندین راه سودمند کرده‌ایم: برای مثال برای حل درخواست‌های ساده نیاز چندانی به دانستن مسائل اساسی تیلز ندارند و راهی عالی برای شروع به کمک هستند. همچنین فهرست‌هایی شامل کارهای مدیران سیستم و توسعه‌ وب داریم.

کمی وقت صرف فهرست کردن مشکلات ساخت اولیهٔ تیلز مبتنی بر Debian Wheezy کردیم. حالا برایمان روشن‌تر است که دیگر باید چه کارهایی انجام دهیم: چند درخواست ایجاد شدند. آیا قبلاً گفته‌ایم که از هر کمکی به گرمی استقبال می‌کنیم؟ :)

مشکلات Jenkins ما نیز حل شده‌اند: حالا دارد بیشتر به چیزی شبیه می‌شود که می‌شود از آن استفاده کرد و برای انجام بخشی از کارهای روزانه‌مان به آن اتکا کرد.

بسیاری از شاخه‌ها برای نسخهٔ پیش روی ۰٫۲۰ ادغام شده بودند، از جمله نصب Dasher و گام اول به سمت جایگزینی تروکریپت.

اسناد پیجین و OTR بازنویسی شدند تا واضح‌تر و دقیق‌تر باشند و توضیحات ما در مورد نحوهٔ ایجاد نام‌های تصادفی برای حساب‌های کاربری پیجین هم در آن گنجانده شوند.

همچنین گام‌های بیشتری برای آغاز نشدن Iceweasel هنگام راه‌اندازی برداشته شدند.

سرآخر آغاز است

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، این نشست مانند نشست دیگری شلوغ و پرکار بود. تیلز در حال گذران دوره‌ای تعیین‌کننده است و از همین رو انتظار داریم سالی بسیار جالب پیش رویمان باشد. شاید شما بتوانید تفاوتی ایجاد کنید، بنابراین برای محلق شدن به رقص تردید نکنید!